01 vertrek vanaf Open Hof

Evenals vorige jaren hebben we in 2016 met veel voorpret een koorweekend georganiseerd. Dankzij een bevriende relatie konden we met de kinderen een weekend logeren in een huisje op Bungalowpark Zuiderzee in Medemblik.
Zaterdag 4 juni vertrekken we: Willem en Nienke met vijf jongedames, waarvan er twee nog nooit van huis zijn geweest. Voor hen een héél spannende onderneming! Aangekomen bij het huisje “den Breeck” is de routine hetzelfde, ook met maar vijf kinderen: bedden uitzoeken, beetje uitpakken, wat drinken en dan de eerste repetitie. Groot verschil: er is geen corveelijst; iedereen helpt een handje en de vaatwasser doet prima zijn werk. Voor de lunch een verkenningstochtje over het park. Het zwembad was bij aankomst al gespot en het uitnodigend strandje kan alleen de leiding bekoren, de kinderen willen daar niet zwemmen.

Maar zwemmen staat pas morgen op het programma. Na de lunch gaan we naar de Bijenstal in Opperdoes. De Bijenstal is een pannenkoekenhuis annex  bijenhouderij aan het spoorlijntje tussen Hoorn en Medemblik. We krijgen een rondleiding van een imker en horen heel veel leuke en interessante  weetjes over bijen. Hierna varen we met een fluisterboot in de omgeving van Medemblik. Willem krijgt uitgebreide instructies over de boot en de te volgen route. We boffen met het weer, het is heerlijk op het water. We varen door duikers, onder bruggetjes door en zien heel veel watervogels, groot en klein. Willem geeft af en toe het stuur uit handen en ook de dames houden prima de juiste koers. Na twee uur zijn we terug in Opperdoes en gaan op huis aan.  Er moet weer gerepeteerd worden; niet alleen voor het Zomerconcert, maar ook voor onze eigen Bonte Avond.

Na het eten eerst de deelnemers: de drie El’s  (Linde, Lara en Louise) zingen driestemmig een lied, Elea zingt solo over de storm op zee en Selena houdt een spreekbeurt over haar konijn. Leuk en erg knap van die meiden. Samen zingen we een aantal liedjes en dan vertelt Nienke over het vrouwtje van Stavoren; hoe kon de haven van Stavoren verzanden? en wie was daar aansprakelijk voor? Met aandacht wordt het verhaal gevolgd. Hierna is het tijd voor de avondwandeling. We lopen langs de dijk en genieten van de avondrust bij het water. Hoewel…. rust;  er zijn miljoenen, nee miljarden muggen, die ons lastigvallen. Enorme massa’s boven de bomen en door wolken dansende  muggen lopen we naar huis. Bedtijd voor de meiden. We horen fluisteren over een kussengevecht, maar een kwartier later zijn ze alle vijf in dromenland, ook  de twee thuisslapertjes.

Zondagochtend blijft het lang rustig; pas om half negen worden de meiden langzaam wakker. Na het ontbijt houden we rond 10.00 uur een kleine viering om ons verbonden te voelen met Open Hof. En dan is er koffie met soesjes… en om de pret te verhogen: heel veel slagroom. Na de koffie weer repeteren en dan naar Medemblik , want het kasteel van Radboud moet bekeken worden. Een prachtig kasteel, met grote kanonnen en een schandpaal. Je moet er niet aan denken dat je  “aan de schandpaal” wordt gezet. Hier proberen de kinderen als straatmuzikantjes  geld voor een ijsje bij elkaar te zingen. Helaas is dat geen succes!  Volgens ervaringsdeskundige Willem is het de verkeerde plek: geen zon en in de wind. Dan maar een groepsfoto maken. Altijd leuk! Na de ontmoeting met een zeiler en voor Linde een korte blik in het binnenste van zijn zeilboot gaan we naar huis om te lunchen. En daarna eindelijk naar het zwembad. Een prettig overzichtelijk bad met een grote glijbaan. We genieten er allemaal van. Terug in het huisje nog wat schoonmaakkarweitjes;  we moeten het een beetje netjes achterlaten. Alles inpakken, niets vergeten en terug naar Rotterdam.  Daar kunnen de ouders hun kinderen weer in de armen sluiten en alle enthousiaste verhalen aanhoren. Het was een geweldig weekend. Volgens Linde  “het leukste ooit!”.

De lat voor volgend jaar ligt dus erg hoog.