Deel 1 Deel 2 Deel 3 Deel 4 Deel 5

HOE IS HET (OOK AL WEER)? 4

In mei 1991 nam de toenmalige Gezamenlijke Kerkenraad een stuk aan over het FUNCTIONEREN van "de kerkenraad". Het bevatte diverse negatieve punten, waaraan sindsdien ruim aandacht is besteed, zoals aan de organisatie, het los-zand-gevoel, de te vele vergaderingen, de complexe structuur, etc.
Dit stuk werd de aanleiding tot een plan voor de lange termijn.
Daarnaast werd in 1992 het besluit genomen een Samen-op-Wegbeleidsplan te maken, dat (ook) onderdeel zou worden van een beleidsplan voor heel hervormd Hillegersberg. De kerkenraad besloot beide plannen te combineren en de "bouwploeg" kwam in 1993 met het BELEIDSPLAN 1993/1998.
In de nieuwe structuur ziet de kerkenraad zichzelf als het orgaan, waarin de aandachtsvelden worden afgestemd en dat zich richt op stimuleren, begeleiden, ondersteunen, financiën, verantwoorden.
Er wordt aan de hand van de werkplannen goedkeuring op grote kaders gegeven. De uitwerking en uitvoering hiervan gebeuren in de desbetreffende groepen binnen een aandachtsveld.

Er wordt dus gewerkt met AANDACHTSVELDEN, met coördinatoren, (waarvan er tenminste één ambtsdrager moet zijn), met werkplannen en jaarverslagen binnen het kader van het beleidsplan.
De aandachtsvelden en coördinatoren - op dit moment - zijn:
Eredienst A.van Wijngaarden en A.Wildeboer
Pastoraat H.Bruning en I.Taapke
Diaconaat G.Lingen en J.Zwering
Apostolaat S. van der Kuijp
Jeugd en Jongeren I.Nobel en vacature
Vorming en Toerusting vacature
Oecumene H.Groenendijk en S.Leezer
Beheer en Financiën J.Groenendijk en vacature

thans 2001:
[Diaconaat J.Stolk en D.Heuvelman
Jeugd en Jongeren vacature
Vorming en Toerusting B.H. van Wijngaarden
Oecumene H.Groenendijk ]

Er zijn afspraken gemaakt op welk niveau welk besluit wordt genomen.
De hoofdregel daarbij is: WAT LAAG IN DE ORGANISATIE KAN WORDEN GEREGELD EN BESLOTEN, MOET LAAG GEBEUREN.
En dat geldt ook voor "problemen":
Bij "problemen" heeft men in eerste instantie contact/overleg met de betrokkene; indien nodig met de coördinator van het aandachtsveld en in een enkel geval met de secretaris en/of de voorzitter WKO.
De taak en de verantwoordelijkheid van de COÖRDINATOR is duidelijk omschreven.
De voordelen van de herstructurering van de organisatie zijn:
• minder vergaderingen,
• samenhang op de hoofdlijnen,
• soepele organisatie,
• betere aansturing van de werkgroepen.
Voorkomen moet worden een versterking van het "los-zand-gevoel", maar daarom moet de coördinator
• oog hebben voor dwarsverbanden tussen de aandachtsvelden,
• gemakkelijk te benaderen zijn,
• goed kunnen luisteren en
• openstaan voor eventuele kritiek.
Sinds januari 1993 (en wat de verschillende soorten vergaderingen betreft vanaf 1995) is er op de boven beschreven manier gewerkt.
Hoe dat is gegaan heeft u kunnen lezen in OHN van januari 1999 in DE BLIK ACHTERWAARTS als deel 1 van het BELEIDSPLAN 1999 - 2004.

De nieuwe "vergaderstructuur" heeft U kunnen lezen in HOE IS HET 3 in OHN van maart 1999. Maar u heeft nog iets te goed:
Het DBO - Dagelijks Bestuur (van de wijkkerkenraad) Ommoord - is samengesteld uit de volgende personen: voorzitter, vice-voorzitter, scriba/secretaris, de predikanten, een coördinator-diaken, een coördinator-oecumene, een kerkrentmeester, de vertegenwoordiger naar KAZ en CK.
[sinds 2000 ook de (protestantse) voorzitter van het OBO]

De TAAK van het DBO is:
1. het leiding geven aan de dagelijkse gang van zaken;
2. het voorbereiden van de diverse vergaderingen van KKO en WKO.

De frequentie van vergaderen had u ook nog te goed:
DBO: vergadert in principe 14 dagen vóór de vergadering van KKO en WKO;
KKO: vergadert (meestal) op de eerste maandag van de maand (zes keer per jaar);
WKO: vergadert op de eerste maandag van januari, april, september en december, dus vier keer per jaar.

Tenslotte als geheugensteuntje:
CG Coördinatiegroep rk
IPV Interparochiële Vereniging rk
KAZ Kerkenraad Algemene Zaken gk
CvB Commissie van Beheer gk
CK Centrale Kerkenraad nh
BK Buurtkerkenraad nh
GAK Gezamenlijke Algemene Kerkenraad sow
DBO Dagelijks Bestuur Ommoord sow
KKO Kleine Kerkenraad Ommoord sow
WKO Wijkkerkenraad Ommoord sow

Tot de volgende keer.

Frans Vlastuin, voorzitter WKO
© 1999

Deel 5

Terug naar de inleiding